MŮJ ZÁPISNÍK

RECENZE KNIH

FILMOVÉ A SERIÁLOVÉ HODNOCENÍ

PEČENÍ A VAŘENÍ

21 května, 2014


Z počátku jsem si nebyla jístá tím, že jsem si knihu vybrala správně. Přece jen Hobita a Pán prstenů už jsem četla před dlouhou dobou. Silmarillion se ukázal jako dost těžké čtení. Jednak styl, kterým byla kniha psaná byl starší a občas dost nepochopitelný. A také všechny ty názvy a jména, měla jsem v tom docela zmatek. Každé místo či osoba měla alespoň tři různé verze. Až ke konci knihy mě napadlo, že jsem si měla na lístek psát poznámky, hlavně ty názvy, abych věděla o co jde.

Ale i přes to všechno, musím říct, že kniha byla pěkná. Především mi to osvětlilo spoustu věcí. Jak vznikla Středozem, co předcházelo ději Hobita a Pána prstenů. Jak 'vyšší rasa' vybudovala jejich svět, jak se postupně na zemi objevovali nové rasy. Pamatuji si, že tam bylo hodně válek mezi elfy, ale detaily mi v hlavě zrovna moc neutkvěly. Až jsem se postupně dostávala ke známějších jménům jako Elrond, Galadriel, Isildur...

Značná část knihy se věnuje tomu jak 'vznikl' Sauron a všechny temné obludy. Tomu, jak Sauron bojoval a snažil se zničit většinu ras... Nejlepší kapitolou pro mě však byla ta úplně poslední, protože mi dávala největší smysl.

Přestože mi kniha dala zabrat a potřebovala jsem na ni několik měsíců, poslední stránky mě přesvědčili, že toho vůbec nelituji. A možná že si přečtu i nějakou tu další Tolkienovu knihu :-)



Informace o knize

Název knihy:
Originální název:
Série:
Pořadí v sérii:
Autor:
Překlad
Žánr:
Rok vydání:
Počet stran:
Nakladatelství:
ISBN:
Silmarillion
The Silmarillion
-
-
J. R. R. Tolkien
Stanislava Pošustová-Menšíková
Fantasy
1977 originál /2008 překlad
356
Argo
978-80-257-0042-6

Anotace Databazeknih.cz:
Tolkienův Silmarillion popisuje První věk světa - jeho samozřejmou součástí je tedy vyprávění o vzniku Středozemě, o její mytologii, nejstarší historii a v neposlední řadě také o národech, jež ji obývaly v dobách předcházejících ději trilogie Pán prstenů. Název knihy je odvozen od jména tří vzácných klenotů, silmarilů, které zhotovil nejnadanější z elfů Fëanor. Úkolem těchto klenotů bylo uchovávat vzácné Světlo Dvou stromů blažené říše Valinoru. Všech silmarilů se však zmocnil Morgoth, první Temný pán, a v pevnosti Angband si jimi ozdobil svou železnou korunu. Fëanor a jeho druhové s ním vedli dlouhou válku, jejímž cílem bylo získat cenné klenoty zpět.
Quenta Silmarillion (Historie silmarilů), ústřední část knihy odehrávající se v Prvním věku, je doplněna Ainulindalë (Hudbou Ainur), úvodním mýtem pojednávajícím o Stvoření světa v Hlubinách času, a Valaquentou (Zprávou o Valar), což je vyprávění o božských mocnostech Valar a Maiar a jejich temných protějšcích Sauronovi a Melkorovi. Součástí knihy jsou ještě další dva oddíly: Akallabeth (Pád Númenoru) a Vyprávění o Prstenech moci a Třetím věku - zde se děj ostává až k událostem, jimiž vrcholí trilogie Pán prstenů. Text Silmarillionu je beze zbytku dílem J. R. R. Tolkiena, vydání se však dočkal až po spisovatelově smrti. Největší zásluhu na jeho uveřejnění má autorův syn Christopher.




Ukázka z knihy


Náhled knihy z Martinus.cz


Informace o autorovi

foto: Variety

Wikipedie: John Ronald Reuel Tolkien (3. ledna 1892 - 2. září 1973) byl anglický spisovatel, filolog a univerzitní profesor, nejznámější jako autor Hobita a Pána prstenů. Na Univerzitě v Oxfordu působil v letech 1925-1945 jako profesor staré angličtiny, v letech 1945-1959 pak jako profesor anglického jazyka a literatury. Byl význačným jazykovědcem a znalcem staré angličtiny a staré severštiny. Spolu s nejbližším přítelem C. S. Lewisem byl členem literárního diskusního klubu Inklings ("Tušitelé" nebo "Inkousťata"). 28. března 1972 obdržel od královny Alžběty II. Řád britského impéria.

Kromě Hobita, Pána prstenů, vědeckých pojednání a překladů zahrnuje Tolkienovo dílo množství textů z pozůstalosti o historii fiktivního světa Středozemě, v níž se Hobit a Pán prstenů odehrávají. Část z nich pod názvem Silmarillion uspořádal a vydal autorův syn Christopher. Tolkien pro všechny tyto příběhy používal slovo legendárium. Zbylá Tolkienova díla jsou pohádky a příběhy původně vyprávěné jeho dětem a nevztahují se přímo ke Středozemi. Pro neutuchající popularitu a vliv je Tolkien často považován za nejdůležitějšího z otců žánru moderní hrdinské fantasy.

Knižní téma | Tolkien (Středozem) • pinterest



Pokud vás článek zaujal, můžete sdílet

Lucy Lillianne
V posledních letech jsem neskutečně podlehla knihám. Nejen jejich čtení, blogování o nich, ale i nakupování. Ráda si rozšiřuji knihovničku a velice mě mrzí, když vidím tolik knih, které nemohu mít. Přesto jsem ráda za každý kousek, který se mi dostane do rukou. Největší radost mi dělají žánry fantasy a sci-fi, v poslední době hodně ujíždím na apokalyptických a dystopických knihách a když si potřebuji odpočinout, často sáhnu po nějakém thrilleru nebo jiné napínavé četbě... Samozřejmě nepohrdnu ani lehčí četbou. Nejméně mě lákají romantické knihy, i když i tam občas dojde k nějaké výjimce. Doufám, že čtení mě bude bavit ještě dlouho, protože můj seznam je téměř nekonečný... :-)

0 komentář(ů) v diskuzi:

Okomentovat

Každý vzkaz pro mě znamená mnoho, často vykouzlí úsměv na tváři a rozhodně potěší. Děkuji každému, kdo pro mě ztratí pár vteřin života :-)




@lucylillianne