28 ledna, 2018

Tentokrát jsem měla zálusk na tuto menší sci-fi knížečku. Příběh je rozprostřený na necelých sto třicet stran, takže opravdu plyne velice rychle. Hlavním hrdinou je třináctiletý Julian, který je tak trochu jiný. Hlavním rozdílem od ostatních je jeho unikátní paměť, díky které si pamatuje veškeré detaily svého života. Co měl kdo který den oblečené, jaké bylo počasí, co se dělo ve světě, prostě cokoli. Což z něj činí velice chytrého člověka, ale zároveň odlišného a tak pro některé lidi i divného (je ideálním nástrojem k posměchu a šikaně). Julian navíc trpí i tím, že potřebuje svůj denní rytmus a stereotyp, kdy například zmiňuje, že na každý den v týdnu má speciální ponožky s názvem dne nebo v určité dny nenosí některé barvy a tak podobně...

V jeho životě dojde k velkému zvratu a to vede i k problémům se vzpomínkami. Najednou totiž vidí život naprosto cizího člověka. V první chvíli jsem to brala dost dvojsmyslně, protože byly dvě možnosti. Buď se mu, díky jeho super mozku, opravdu stalo něco neuvěřitelného, nebo naopak je blázen. Po celou dobu knihy jsem čekala, co se bude dít. Autor v podstatě popisuje jednotlivé události a střety vzpomínek. To mě přivádělo ke všem těm časovým paradoxům a komplikacím, které se obvykle objevují ve všech filmech, seriálech a knihách, když se zmiňuje zásah do časové linie. Všechno okolo hlavního příběhu je vcelku zjednodušené, popis každodenního života i událostí. Jediné, co je trošku náročnější, tak některé fyzikální úvahy.

Na jednu stranu se mi kniha líbila, protože se četla naprosto bez problému, protože se zde probíralo toto časové téma (i když jsem po celou dobu nevěděla, co je vlastně realita) i další věci, které s tím byly provázané, například dumání nad možností reinkarnace a tak dále. Skutečně se dostal Julian skrz čas? Proč? Není to jen v jeho hlavě? Má to svůj důvod, třeba osud? Ale na stranu druhou, konec už byl na mě trošku náročnější, protože ten časový paradox mi dost zamotal hlavu a úplně jsem se v tom ztratila. Takže až mi kniha trochu sedne, asi si poslední dvě tři kapitolky přečtu ještě jednou a pomaleji, abych se pokusila najít nějakou logiku, kterou by pochytil i můj mozek. Nebo mi možná poradí někdo z vás, pokud knihu taky přečte :-D

Pochopte, přemýšlel jsem o tom celé dny. A pokud použijete logiku Sherlocka Holmese, žádné jiné vysvětlení neexistuje.

Okno do času
A Window Into Time
-
-
Peter F. Hamilton
Michael Talián
Sci-fi
2016 originál / 2017 překlad
128
Epocha
978-80-7557-090-1

Jules je zvláštní chlapec. Byl jím, ještě než se začaly dít všechny ty divné věci. Má fotografickou paměť, ze které žádná vzpomínka nevymizí. Nikdy – až do chvíle, kdy v jeho životě náhle zavládne chaos, smrt se zjeví příliš blízko a v jeho paměti se objeví chyba v podobě vzpomínek někoho cizího. Jules s odvahou, důvtipem a svérázným smyslem pro humor vyvíjí teorii pro vysvětlení tohoto nepochopitelného úkazu. Při pátrání po identitě svého záhadného dvojníka se zaplétá do cizích nadějí a snů a také do smyček smrtícího plánu
šílence.
Skvělá novela autora bestsellerů Petera F. Hamiltona zve čtenáře na neuvěřitelnou jízdu časem prostřednictvím vzpomínek na minulosti i budoucnost. Napínavý i humorný příběh mistrně využívající faktu, že vesmír není jen podivnější, než si myslíme, je dokonce podivnější, než si představit dokážeme.
Odkazy: epocha

Prak a kuličky jsem schoval do nočního stolku. Cítil jsem se naprosto bezpečně, když jsem je měl tak po ruce.

Informace o autorovi

Databazeknih.cz: Peter F. Hamilton - Britský autor hrad-SF a moderní space opery; narodil se roku 1960 v Rutlandu a do fantastiky vstoupil povídkou Death Day (1989) v dnes již neexistujícím britském magazínu Fear. Prosadil se trilogií detektivních SF thrillerů Greg Mandel (1993, 1994, 1995). Následovala vřele přijatá série barokní space oper The Night's Dawn (Úsvit noci): The Reality Disfunction (1996, Porucha reality), The Neutronium Alchemist (1997, Neutroniový alchymista) a The Naked God (1999, Nahý Bůh). Kratší práce série shrnuje sbírka A Second Chace at Eden (1998). Za zmínku stojí rovněž průvodce po tomto neobyčejně komplexním světě The Confederation Handbook (2000). Je autorem dalších několika poměrně úspěšných sci-fi románů.

Za recenzní knihu děkuji nakladatelství Epocha.