07 ledna, 2020

K recenzi se mi do ruky dostala další kniha českého autora. Obálka i anotace mě opravdu zaujaly, takže jsem si řekla proč ne. Z počátku bylo čtení obtížnější a chvíli trvalo, než jsem si zvykla. Myslím, že jde o povedený příběh, ale nějaké mouchy by se našly.

Počátek byl dost zmatený. Člověk je vhozený do určité události, aniž by znal daný svět a postavy. Takže díky tomu jsem lehce bloudila. Chvíli trvalo než jsem se zorientovala kdo je kdo a kam kdo patří. Což je škoda. Po asi padesáté stránce jsem se začala konečně lépe chytat.

Dalším minusem je samotný text. Kromě pár chyb mi asi nejvíc vadilo, jak často autor opakuje jména. Hlavně pokud je text psaný sice třetí osobou, nicméně je jasné, kdo je vedoucí postavou. Takže pokud se zrovna něco dělo s Khaarem a jeho muži, není přece potřeba jeho jméno na každé stránce zmínit minimálně šestkrát - Khaar řekl, Khaar netušil, Khaar vyrazil... Časem je to prostě otravné.

Postupně se kniha stala docela čtivou, námět byl svým způsobem originální a zajímavý. Čekala jsem, co se bude dít, protože na pozadí bylo vidět, že se děje nějaká velká konspirace, intriky na královském dvoře, převrat. To mě opravdu zajímalo. Když pominu moje předchozí výtky, byla bych schopná si to opravdu i užít. Ale velkou překážkou pro mě bylo i to, že mi připadalo, jakoby autor dával přednost před dějem jen těm bitkám. Pořád se jen bojovalo, zabíjelo, masakrovalo. Sice to k tématu patří, ale určitě ne v takové míře, mělo by jít o nějakou rovnováhu.

Vyprávění uhánělo zběsilým tempem. Bylo to uspěchané, ale vzhledem k tomu, že nejde o sérii, nebylo potřeba se zdržovat každým detailem. Rozhodně se mi to v tomto bodě četlo lépe než některé fantasy příběhy, které pak díky zdržování čítají stovky stránek, téměř tisícovku. Kniha není žádná bichle, takže je v podstatě od začátku do konce nabitá akcí, která převládá nad drobnými detaily probíhajícími na pozadí.

Celé bych to byla schopna akceptovat a sžít se s tím. Už jsem si začínala zvykat a docelo mě to chytlo, ale druhá půlka byla zlomová. Najednou to ztrácelo smysl, začali se do příběhu motat mutanti, upíři, zombie, čarodějnice a podobně. V tomto bodě kniha moji pozornost ztratila a bylo jasné, že pro mě to bude slabší průměr. Autor má rozhodně velkou představivost, umí zaujmout, škoda jen, že pak sklouzává špatným směrem. Raději měl zůstat u původního směru s intrikami u královského dvora a s tou trochou tajemství, která panovala na začátku než to takhle domotat.

Byl už téměř pod zdí, na které se ukrývali jeho muži, když kolem něj propukl zmatek.

Khaar vzdorující
-
-
-
-
2016 originál
304
Fantom Print
978-80-7398-342-0

Khaar je velitelem té nejelitnější jednotky království – obávaných Jestřábů. Jeho odvaha a síla jsou legendární, láska k mladé princezně dojemná a věrnost zemi neochvějná. Proto musí zemřít. Protože spiklenci chtějí celou zemi ponořit do stínu a přivést její obyvatele na oltář temných bohů.
Ovšem zbavit se Khaara není tak
jednoduché. Tam, kde ostatní umírají a ztrácejí naději, Khaar se teprve probouzí. Protože i on v sobě má prastaré zlo; Bestii, která si žádá krvavé oběti nevinných a před kterou se budou muset sklonit barbarští Seveřané i civilizovaní zrádci. Jim všem – a také řadě bestií a démonů – se Khaar hrdě postaví. Jenže dost možná bude právě jeho vítězství znamenat větší temnotu než smrt…
S Khaarem přichází do české fantasy nový svěží vítr – nebo také krvavá bouře, protože Khaar nezná kompromisy a nezná ani slitování. Jeho nepřátelé možná slouží zlu, ale ani oni nejsou připravení na ničivou sílu, kterou vypustili do světa.
Odkazy: fantom print

Morrena vyběhla zbývající schody a podle očekávání na něj zaútočila.

Knihu Khaar vzdorující koupíte v nakladatelství Fantom Print v žánru Fantasy