02 října, 2017

Další z děl českých autorů, které se mi dostalo do ruky. Tentokrát v podání netradičního příběhu kněze, který se příliš nechová podle svého postavení. V knize nechybí ani zmínky o magii a dalších tématech, které se běžně v tomto žánru objevují.

Kniha je poměrně tenká, má něco málo pod dvě stě stran, ale přesto působí vyváženě a tak akorát. Začetla jsem se od prvních řádků, kdy mě příběh naprosto pohltil. Sice autor nešetří sprostými slovy, o lehkých děvách je zmínka téměř na každé druhé stránce a v podstatě se to tam po celou dobu mele, především hlavní postava dostává věčně na hubu (po čase se z toho asi stane zvyk), ale i tak je příběh poutavý a i lehce napínavý.

Na první pohled to celé působí sice jako nějaký středověký svět, ale padnou i slova o magii, čarodějnictví či démonech, přece jen má jít o fantasy. Od každého trochu, aby byl děj zajímavější, ne však moc, abychom se neodkláněli od důležitějších věcí, jako je například hlavní postava...

Mortimer je hříšník na plné čáře, který se stal knězem (proč, to vám neprozradím), ale dodržovat všechny svaté sliby je pro něj problém. Proto se nejednou dostane do pěkného maléru. I přes jeho špatné stránky, kterých není málo, jsem si ho jako čtenář vcelku oblíbila. Příběhem provázel vytrvale, poutavě a rozhodně nenudil. Jeho mládí a chování vypovídá a mnohém, především jeho původu, ale každý může najít i druhou cestu a dostat nějakou tu šanci navíc. A jak to dopadne, to už je ve hvězdách. Poučí se nebo už je na čase nad ním zlomit hůl? A má cenu ho soudit, když kolem se to svatoušky zrovna nerojí?

Přestože jde o autorovu prvotinu, není to vůbec poznat. Styl psaní je výborný. Jedinou výtkou jsou asi charaktery postav, protože v podstatě téměř každý vystupuje jako padouch, alespoň v celkovém dojmu to tak vypadá (výjimky se najdou). Kniha se mi přesto velice líbila a je to konečně další případ, kdy můžu dát palec nahoru české knize. Pokud vás tedy neodradí hrubší slovník a neustálé rvačky, rozhodně knihu vyzkoušejte. Je to příjemná fantasy na jedno odpoledne.

Někde v sobě našel poslední zbytky síly. Mohl se pokusit překonat bolest a odplazit se.

Nesvatý otec
Nesvatý otec
-
-
Marek Dvořák
-
2017 originál
184
Epocha
978-80-7557-066-6

Phineas Mortimer se nikdy nechtěl stát knězem. Toužil dělat to, co každý bohatý aristokratický synek – tedy nic. Popíjet po hospodách, veselit se s nevěstkami, občas se porvat s kmány a utrácet tatínkův majetek. Jenže cesty páně jsou nevyzpytatelné. Ve válce, kde se ocitne v roli polního kuráta, se Phineas setká s temnotou a málem zešílí. Aby se vyhnul další službě, odchází do pokojné horské vesnice šířit slávu boží. Jenže zlo má dlouhé prsty a hříchy minulosti se ukážou být pouze předzvěstí návratu něčeho mnohem strašnějšího. Něčeho, na co nemusí stačit okovaný palcát ani modlitba. Pokud v tomhle temném fantasy světě vůbec nějaký bůh, který by ji vyslyšel, existuje…

Odkazy: epocha

Vstal a najednou měl pocit, že stojí nad propastí a padá dolů. Málem zakřičel, ale včas se ovládl a halucinace zmizela.

Databazeknih.cz: Marek Dvořák - Vystudoval Pedagogickou fakultu Masarykovy univerzity, po jejímž absolvování začal pracovat jako redaktor a této profesi se věnuje dodnes. Studium klasické literatury a také záliba ve fantasy, sci-fi a podobných žánrech jej postupně přivedly k vlastní tvorbě. Tomu také přispělo kreativní prostředí serveru Mfantasy.cz, kam již dlouhé roky přispívá knižními recenzemi; v poslední době je také členem deskoherní sekce. Zajímá se o historii, mytologii, kontaktní sporty, deskové a počítačové hry. Dark fantasy Nesvatý otec je jeho debutem.

Za recenzní knihu děkuji nakladatelství Epocha.