MŮJ ZÁPISNÍK

RECENZE KNIH

FILMOVÉ A SERIÁLOVÉ HODNOCENÍ

PEČENÍ A VAŘENÍ

11 září, 2017

Ta druhá • Michelle Adams

pondělí, září 11, 2017 5 komentářů

Recenzní kniha


Kniha je braná jako psychologický thriller. Z thrilleru tam podle mě bylo minimum, tedy alespoň v tom slova smyslu, že jsem se vůbec nebála a napětím jsem nepřestávala dýchat. Pokud bych však jako thriller měla brát, co se v knize odehrávalo, tak ano, něco málo by se tam našlo, ale až téměř u konce. Z psychologie tu však už bylo mnohem více prvků.

Hlavní hrdinka Irini neměla příliš jednoduché dětství. Docela hodně ji to poznamenalo a nemohla se s tím smířit. Sice měla spoustu věcí, které ji ulpěli v paměti, hlavně kvůli její divné sestře, ale samotný fakt, že ji rodiče dali pryč, přece neznamená, že si hned musí celý život nést jizvy na duši. Zůstala u své tety, nešla někde, kde by ji týrali nebo tak něco. Ale ano, beru to tak, že je to něco, co člověka změní. Je to ovšem jedno z hlavních témat knihy, které Irini neváhá neustále omílat, utápí se v sebelítosti a ani po letech se nedokáže pohnout z místa. V mnoha ohledech se to stalo pak otravným, pořád poslouchat její otázky typu 'Proč tamto?' a 'Proč ono?'. Psychologie se tedy vyskytovala jako Irinino volání po pravdě z minulosti a o tom, jak se k ní kdo choval a co to pro ni znamenalo do budoucna.

Většina knihy se mi zdála proto hodně natahovaná. Ve vzduchu zůstávalo hodně otazníků, přestože se pátralo po minulosti. Nedozvídali jsme se nic nové, spíš jsme dostávali další nevysvětlená fakta. Největší zvrat nastal asi v poslední třetině, která pro mě byla nejzajímavější. Konečně se něco dělo, autorka přidala mnohem více napětí. Najednou jsem měla pocit, že čtu thriller, u kterého odhaluji políčko po políčku a slepuji detaily, které mi mají vydat hrůzný výsledek. Prostě nejlepší část knihy a mrzí mě, že ve stejném duchu to nebylo vedené po celou dobu. Přece jen by to ve mě zanechalo větší dojem.

Závěr mě trošku štval, ale to především kvůli hlavní postavě. Její myšlenky mě přímo iritovaly a její nerozhodnost, zda být na straně sestry nebo ne, mi drásala nervy. Po tom všem co se stalo a co se dozvěděla, přece nemyslela vážně, že neví na jakou stranu se postavit. Proto si myslím, že kniha byla opravdu hodně dobrá, protože čtenáře nemálo ovlivňovala. Jednak v tom jak vnímá hlavní postavu a její chování, jednak v tom jaké to asi bylo, žít takový život a také v tom, jaký celkový dojem to zanechalo. Včetně toho, že čtenáře prostě některé věci štvaly, protože by si řekl, že takhle by to on sám přece neřešil... Ale každý člověk je jiný a proto i výsledek se liší...

Pokud bych tedy měla hodnotit knihu, je to lepší průměr. Čtení člověka zabaví a donutí lehce přemýšlet, ale na druhou stranu to není nic tak velkého, co by vás ještě další dny nutilo nad knihou přemýšlet. Velkým mínusem se však pro mě stal překlad. Nadměrné používání slova mne (místo mě a mně) mě dohánělo k šílenství. Díky tomu to celé působilo značně neosobně, jako vytržené z učebnice, ne jako příběh ze života. Kdyby Irini mluvila běžným jazykem, možná i lehce slangově, nebo prostě jakkoli přirozeně, hned by to bylo lepší. Nehledě i na fakt, že překladatel často zaměňoval její příjmení a psal na střídačku Harringford a Harrington, což mě z počátku dost mátlo, než mi došlo, že jde o chybu... Takže celkový dojem je momentálně na tři hvězdičky.


Nyní rozumím výrazu v otcově tváři, když opouštěl jídelnu. Nebyl to strach.

Informace o knize

Název knihy:
Originální název:
Série:
Pořadí v sérii:
Autor:
Překlad:
Žánr:
Rok vydání:
Počet stran:
Nakladatelství:
ISBN:
Ta druhá
If You Knew My Sister
-
-
Michelle Adams
Lumír Mikulka
Thriller
2017 originál /2017 překlad
352
Baronet
978-80-269-0675-9

Anotace Databazeknih.cz:
Irini Harringfordové se rodiče vzdali krátce před jejími čtvrtými narozeninami, aby si mohli nechat doma její starší a psychicky labilní sestru s destruktivními sklony. O mnoho let později jí tato sestra oznamuje, že jejich matka zemřela, a vyzve Irini, aby se po létech vypravila domů. Návrat se ale promění v cosi jiného než v pietní rozloučení se zesnulou matkou. Irinin otec spáchá krátce nato sebevraždu a jeho závěť odstartuje nezadržitelný sled událostí, na jejichž konci čeká Irini šokující odhalení.

 
Odkazy: baronet.cz

Kradu se po schodech dolů, kolem tváří svých předků. Svírá mne úzkost, když mám vyjít za roh.

Ukázka z knihy



Kde koupit knihu

Baronet v žánru Thrillery
 
http://www.paseka.cz/fayeova-lyndsay-lovci-vran/produkt-4227/  

Informace o autorce

foto: MICHELLE ADAMS

Databazeknih.cz: Michelle Adams se narodila v roce 1981 coby nejmladší z pěti sourozenců. Vyrůstala ve Velké Británii, již v devíti letech přečetla první román z pera Stephena Kinga. Na literatuře tohoto typu zůstala podle vlastních slov závislá dodnes. Po univerzitních studiích klinické vědy pracovala jako fyzioložka na kardiologii. Psychologický thriller Ta druhá (v originálu My Sister), jenž dokončila na počátku roku 2015, je její prvotinou. V současnosti žije na Kypru, odkud to má blízko do Řecka, které považuje za jednu z nejkrásnějších zemí na světě, a kde se věnuje především psaní, čtení a běhání maratonů (momentálně trénuje na londýnský). Miluje cestování a také lidi, kteří nevzdávají své sny.



Za recenzní knihu děkuji nakladatelství Baronet.



Pokud vás článek zaujal, můžete sdílet

Lucy Lillianne
V posledních letech jsem neskutečně podlehla knihám. Nejen jejich čtení, blogování o nich, ale i nakupování. Ráda si rozšiřuji knihovničku a velice mě mrzí, když vidím tolik knih, které nemohu mít. Přesto jsem ráda za každý kousek, který se mi dostane do rukou. Největší radost mi dělají žánry fantasy a sci-fi, v poslední době hodně ujíždím na apokalyptických a dystopických knihách a když si potřebuji odpočinout, často sáhnu po nějakém thrilleru nebo jiné napínavé četbě... Samozřejmě nepohrdnu ani lehčí četbou. Nejméně mě lákají romantické knihy, i když i tam občas dojde k nějaké výjimce. Doufám, že čtení mě bude bavit ještě dlouho, protože můj seznam je téměř nekonečný... :-)

5 komentářů:

  1. Anotace zní celkem lákavě, ale po tvé recenzi nemám chuť se do této knihy pustit.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To zase ne, nebylo to tak špatné. Ale zároveň to není nějaká pecka, nad kterou bych musela pořád přemýšlet...

      Vymazat
  2. Skvělá recenze :) Právě se rozhoduji jestli se do této knihy pustit nebo ne :) Pokud na ni někdy narazím v knihovně tak ano, ale jinak ji vyhledávat asi nebudu :)

    OdpovědětVymazat
  3. v jádru s tebou musím souhlasit, ale jinak jsem byla spokojená. Pěkná recenze :-)

    OdpovědětVymazat

Každý vzkaz pro mě znamená mnoho, často vykouzlí úsměv na tváři a rozhodně potěší. Děkuji každému, kdo pro mě ztratí pár vteřin života :-)




@lucylillianne