27 července, 2019

Po knize jsem pokukovala ihned po jejím vydání. Čekala jsem a pozorně sledovala recenze a všechny ty nadšené ohlasy. A v momentě, kdy vyšlo na světlo info, že autor letos přijede na Humbook, řekla jsem si, že to zkusím taky. Začátek byl poněkud zmatený a podivný. Hodně jsem se ztrácela a nechápala návaznosti. Ale to se stává u spousty úvodů. Zvlášť když je čtenář hozený do naprosto nového světa se všemi nezvyklostmi a úplně odlišným prostředím od toho našeho. Zatnula jsem zuby a očekávala, kdy se to celé rozjede.

Rozhodně nemůžu upřít autorovu představivost a to, jaký svět a jak kompletně ho vymyslel. Všechno vypiplal do detailů s desítkami různých informací, bylo vidět, jak si na tom dal záležet. Často je ale vedl jako poznámky pod čarou, což bylo dost neoriginální. Krátké vsuvky mohly být součástí vět nebo přidány v závorkách. A ty dlouhé, nu, ty bych sepsala až na konec jako nějaký seznam pojmů. Protože když byly poznámky pod čarou na půl stránky, úplně to trhalo příběh. V tomto ohledu se přidám k velkému množství názorů, že tohle byl opravdu špatný nápad. Od půlky knihy jsem tyto poznámky přestala číst...

Autor navíc používal mnoho porovnání, pomalu v každé větě potřeboval určitou věc či činnost nějak ozvláštnit. A tak vznikala poněkud podivná slovní spojení, občas s docela nechutnými či nepochopitelnými popisy. Například jsem ani moc nepobrala, jak mohlo vzniknout 'Jeho hlas zněl jako sametový polibek na dětské pokožce.', dokážete si to představit?  :-D Byly momenty, kdy jsem mnohé nechápala, říkala jsem si, jak mohl autor něco takového psát pro čtenářskou základnu young adult. A když jsem u té věkové kategorie, je pravda, že popisoval i mnoho intimností a to ne zrovna způsobem, který se hodí pro náctileté (jak uhlídáte, kdo si knihu koupí?). I když beru v potaz, že dnešní náctiletí jsou jiní, než byli v mé době, takže to bude věc názoru :-).

Když se ohlédnu nazpět, kniha mi nedodala ale nic nového. Co se týče hlavní hrdinky, jejího života, neštěstí a toho, jak se stala nejlepším zabijákem, měla jsem pocit, jako bych se vrátila do světa Skleněného trůnu. Mia chtěla pomstu za svou rodinu a byla ochotná pro to udělat všechno. A nehleděla na to, co to bude stát. Do světa vrahů ji přivedl jeden vysloužilec z branže, vychovával ji, cvičil ji a pak jí ukázal cestu, jak se ještě zlepšit. Zařadila se jako další šestnáctka, která všem nakopává zadky. Ale nenechte se zmást. Většina příběhu se týká jejího výcviku (který působil jako studium ve škole), který byl opravdu dlouhý. Víc jak tři sta stran se týkalo jen jejího trénování a toho, jak objevila svoji novou sílu.

Závěr už nabral obrat. Ne všechno se mi sice líbilo, kam to směřovalo, ale konečně nějaký spád, akce a tak podobně. Kdyby se kniha osekala od zbytečností, nemusela z toho vzniknout další protahovaná trilogie, která nemá pořádně co nabídnout. Autor má rozhodně na lepší práci.

Takže? Líbilo se mi to tak napůl. Po příběhové stránce autor nepřišel s ničím novým a to mě dost zklamalo. Po Aktech Illuminae jsem čekala nějakou pecku a ne pocit, že mám déjà vu. Není to nic originálního, napínavého a nervy drásajícího. Hlavní aktérka je sice sympatická, chytrá a opravdu vynalézavá, ale to, do jakého příběhu byla zasazená, ji docela degradovalo. Kdyby byla o nějaký pátek starší, taky bych se nezlobila. Nepomohlo ani to, že autor se vyřádil v nespisovném jazyku, v šokování určitými scénami, v popisování sexu, ani v zabíjení kdejaké postavy. Celé to plynulo neskutečně pomalu a nesplnilo to účel.

Bohužel se musím přidat k menšině, která příběh spíše kritizuje, protože takto vypadá kniha, která se zbytečně natahuje. Hlavně přitáhnout čtenáře na dobré jméno... Tohle je dobrým příkladem toho, že výborné hodnocení je udělováno od lidí, kteří toho asi z žánru moc nenačetli. Alespoň ne v tomto stylu. Protože jinak by viděli ty neskutečné podobnosti s jinými díly a nemohli by pak dávat tolik hvězdiček. Což mě přivádí k tomu, že opravdu záleží na tom, kdy se člověk k jaké knize dostane, co si přečte dříve. Za mě slabé dvě a půl hvězdičky a jestli budu pokračovat, to zatím netuším...

Mia neřekla nic, zaujala bojový postoj, zvedla nože zabubnovala prsty na rukojetích. Vitrážové okno nahoře jí u nohou vytvářelo tmavou louži.

Nikdynoc
Nevernight
Nikdynoc
1
Jay Kristoff
Adéla Rufferová
2016 originál /2019 překlad
448
CooBoo
978-80-7544-770-8

Dcera popraveného zrádce Mia Corverová se ukrývá ve městě postaveném z kostí mrtvého titána. Vydává se na cestu, aby se stala učednicí nejobávanějšího a nejtajemnějšího sdružení vrahů v celé zemi – Rudé církvi. I když vyniká v použití jedů a zbraní, nemůže ji to zachránit před spiknutím, které se na ni v temnotě chystá. Dokáže ho odhalit včas, než ji dostihne, a pomstít se těm, kteří můžou za smrt jejího otce?
Odkazy: palmknihy

V Síni písní zvonila ocel o ocel. Drnčely luky a syčely vrhací nože. I když se ukázalo, že to s kuší umí jako starý mazák, dostala nakládačku skoro při každé lekci.

E-knihu Nikdynoc koupíte v internetovém knihkupectví Palmknihy v žánru Fantasy, sci-fi, horory

Albatrosmedia.cz: Jay Kristoff - Narodil se v Perthu v Austrálii. Jako dítě rád a často hrál deskové hry a vášnivě četl. Poté vystudoval uměleckou vysokou školu. Nejdříve pracoval v reklamě, ale později se plně ponořil do vlastní literární tvorby. Žije v Melbourne se svou manželkou a psem. Proslavil se především trilogií Nikdynoc a sérií Illuminae, kterou napsal společně s Amie Kaufmanovou.

Za recenzní e-knihu děkuji knihkupectví Palmknihy.

Knižní téma | Nevernight (Nikdynoc) • pinterest