15 listopadu, 2018

Konečně jsem se dostala na konec série a odhalila vše, na co jsem se od začátku v duchu ptala. Všechna ta tajemství, nakousnuté polopravdy a mnoho dalšího. A jak vlastně dopadla tato kniha a tím pádem i celá série? Jaký názor mám po počátečním nadšení?

Třetím dílem autorka opravdu rozjela bohatý příběh plný rozmíšek a neustálého hašteření. Tentokrát bylo potřeba konečně říct pravdu, ukázat veškerá tajemství, vysvětlit o co vlastně šlo. A že toho nebylo málo. Protože už od první knihy bylo naznačeno hned několik záhad, které jsme odkrývali jen po malých krůčcích. Ale řekla bych, že nakonec se dostalo na každičký detail, i když si nejsem jistá, zda jsem všemu úplně porozuměla, protože některé 'smyčky' byly hodně zamotané. Možná časem, pokud se do série pustím znovu, pochopím i další skrytější detaily.

Kniha mě opět bavila, byla čtivá, zajímavá, humorná, ale i akční, lehce temná. Přesto z ní dýchal docela optimismus, protože jsem neměla ani pocit, že bych se měla něčeho bát. Upíři působili, až na pár výjimek a jednoho krvelačného maniaka, docela 'přítulně' a kamarádsky. Díky tomu a probíhající romantice ústřední dvojice mi kniha hodně připadala jako young adult. Už jsem to tu zmínila i dříve, ale je to věc, která mě trošku zklamala. Od prvních odstavců první knihy jsem předpokládala naprosto jiný obsah příběhu, jiný způsob vyprávění a celkově odlišný vývoj. Ano, jsem spokojená, ale ne úplně.

Velice jsem ocenila, že byl vidět krásný vývoj Dianiny postavy. Ze začátku byla trošku slabší a potřebovala ochranou ruku, ale časem se to začalo zlepšovat. Mám raději silnější ženské hrdinky, než nějaké princezničky. Škoda jen, že nedostala v tomto ohledu mnohem více prostoru, bavilo by mě totiž sledovat její kouzla. Ostatní postavy si mě taky dokázaly získat. Autorka v tomto ohledu své hrdiny vykreslila tak, že si čtenář prostě musel oblíbit snad všechny, včetně záporáků. Každému přiřadila jak dobré stránky, tak i ty slabší a špatnější. O to hůř se dal vybírat jeden oblíbenec...

Kniha na mě udělala celkový dojem dobrý. Zklamání bylo, jak už jsem zmínila výše či v předchozích recenzích. Asi jsem doufala i v nějaké to širší vědecké a historické bádání, které by mě bavilo. Nebo aspoň nějaký boj, na který prostě nedošlo. Rozuzlení přišlo náhle a přespříliš rychle. Celou dobu to vypadalo na nepřekonatelné překážky a hle, šlo to přece i snadněji. Některé postavy by si zasloužily více prostoru, jako například Gallowglass, který mě bavil. Ani Marcus se moc neprojevil. Prostě Diana a Matthew si zabrali veškerý prostor :-) Přesto si myslím, že pokud nebude čtenář příliš náročný, tak tato série pro něj bude minimálně oddechovým a pohodovým čtením. Ti náročnější najdou nějaké nedostatky, ale ruku na srdce, někdy i ty slabší knihy dokážou pěkně potěšit...

Když se rozdrnčel telefon, byla venku tma jako v pytli. Probrala jsem se ze spánku a natáhla jsem se přes postel, abych zatřásla s Matthewem, jenže ten byl pryč.

Kniha života
The Book of Life
Čas čarodějnic
3
Deborah Harkness
Martina Neradová
2014 originál / 2015 překlad
512
Knižní klub
978-80-242-5121-9

Závěrečný díl světově úspěšné trilogie. Hlavní hrdinové a milenci, čarodějnice Diana Bishopová a upír Matthew Clairmont, se vracejí v čase z alžbětinského Londýna zpět do naší současnosti. Diana je těhotná a o to víc odhodlaná bránit se proti těm, kteří chtějí ukrást a zneužít tajemství objevené čarodějnicemi v dávných dobách a ukryté v tajemném Ashmoleově svazku. Než se však Dianě a Matthewovi podaří odhalit obsah tajného rukopisu alias Knihy života, musí uhájit i svůj zakázaný vztah.

Rozletěly se jižní dveře a dovnitř zavanul studený vítr. Ve slunci se objevila silueta muže. Přimhouřila jsem oči a snažila se rozpoznat jeho rysy.

Databazeknih.cz: Deborah Harkness je Američanka, ktorá vyrastala vo Philadelphii. Vyštudovala históriu a tituly si odniesla z univerzity v Kalifornii, Nortwesternskej univerzity a z Mount Holyoke College. Históriu dáva takmer do každej zo svojich kníh a začínala so žánrami z mytológie, alchýmie. Až neskôr zistila, že fantázia jej môže priniesť aj úspech a čítanosť.