19 ledna, 2018

Po přečtení anotace k Diabolikovi, mi přišlo, že to nebude marná volba. Tento typ knih mám v oblibě, sci-fi odehrávající se v nějaké možné a vzdálené budoucnosti. Ale jaký názor jsem na knihu měla po jejím přečtení?

Jak už jsem psala, představte si, že se nacházíte v nějaké budoucnosti, hodně daleké, kde lidé žijí roztroušeni po vesmíru. Už neobývají pouze naši planetu, ale jsou i na jiných nebo žijí přímo na vesmírných lodích. Kdysi došlo k nějaké katastrofě, která zapříčinila smrt mnoha obyvatel a to způsobilo špatné rozhodnutí hrstky náboženských fanatiků. Došlo k zákazu vědění a tím se uvrhli do velkých problémů. Už nedokáží postavit nové technologie, natož opravit ty staré, které dosluhují. Sice stále žijí s roboty a humanoidy, které vytvořili, ale v podstatě zakrněli. Jednou takovou skupinou humanoidů jsou diabolici. Geneticky upravení lidé, kteří slouží jako osobní strážci.

Tohle je základ, od kterého jsem se odpíchla. Následně jsem sledovala společnost, způsob života a to, jak je smetánka neustále pod vlivem drog (nechápu kde je berou bez vědy) nebo si pro zábavu mění svůj vzhled, stavbu těla či provozují jiné genetické úpravy (opět, jak?)... Musím říct, že sci-fi knih jsem četla už několik, ale zdejší popis podivných lidí s divným způsoby a choutkami mi trochu lezl na nervy. V mnoha ohledech jejich exotickou módu vidím téměř totožně jako v Hunger Games, kde se autorka rovněž hodně vyřádila se svojí představivostí :-D Také mě to přivádí k tomu, že většina textu se zabývá vyšší společností ('královským dvorem') a není tak jasné, kde žije ta nižší, kdo se stará o 'výrobu' jídla a tak podobně.

Bylo to opravdu zajímavé čtení, protože přineslo zase jiný pohled na budoucnost. Ale na druhou stranu mi zůstala i hromada otázek a nesrovnalostí. Čtení se totiž ukázalo jako jízda na horské dráze. Teprve druhá polovina knihy konečně nabrala na síle a intrikách. Všechno začalo víc gradovat, jedna z postav se vybarvila tak, jak jsem očekávala na začátku. Na druhou stranu mě překvapila Nemesis (diabolik) a její vývoj. Hlavně to, jak začala objevovat svoji emotivní stránku, o které netušila, že ji má. Nebo přesněji nevěřila, že by ji vůbec mohla mít. Bylo to trošku jako znovu sledovat hrdinku v Resetu. Opravdu se mi zamlouvaly všechny ty velkolepé plány a kličky. Často spousta věcí vypadala dost dvojsmyslně, takže nebylo vždycky jasné, kde je zakopaný pes. Proto jde vidět, že autorka si s těmito detaily hodně vyhrála a měla je promyšlené do podrobna.

Ale jak už jsem psala, i v druhé části stejně děj kolísal a tak se střídaly prosté části s těmi zajímavějšími... Co mi vadilo, bylo to jak kniha hrozně přeskakovala. Ne v ději, ale v obsahu. Nejdřív se vše točilo kolem vesmíru a společnosti, takže šlo o 'čistou' sci-fi. Pak se to začalo vyvíjet v politiku, následně v romanci, která na sebe strhla příliš pozornosti a pak se vše tak nějak neustále proplétalo.

Konec byl však velice dobře promyšlený a určitě i překvapující. Všechno skvěle zapadlo a tak nějak i potěšilo. Rozhodně stále nevím, kde je pravda a kterým postavám věřit, protože došlo k tolika zvratům, že důvěru nemá snad nikdo... Závěr ale působil jako něco, co by už nepotřebovalo doplnit, takže jsem upřímně zvědavá, o čem chce autorka psát v dalších dílech...

Ale teď už ke konečnému verdiktu. Ohodnotit tuto knihu je velmi těžké. Mám mnoho pro i proti. Nelíbilo se mi, že půlka knihy byla téměř o ničem a tak trochu vázla. Následně se všechno rozjelo, ale neviděla jsem rovnoměrné rozprostření témat. Neustále se všechno měnilo a v určitých chvílích mi například ta romantika přišla až moc do očí bijící. I když jsem byla spokojená s tím, co tam proběhlo a mezi kým, tak to strhlo příliš pozornosti, která měla být věnována jinde. Působilo to lehce nedotaženě... Když se podívám ale zpětně, je to napsané opravdu dobře. Chvíli mě to bavilo a chvíli ne. V tomto případě jsem tak strašně rozpolcená, že ani nevím, co přesně vyjádřit. Co knihu asi nejvíc vystihuje, tak vesmírná sci-fi romance. Jakoby se autorka nedokázala rozhodnout, čemu se v knize chce vlastně věnovat...

Vesmírná loď se prudce zachvěla pod vlivem gravitačních sil. Okno zaplavila oslňující záře tří párů dvojhvězd, které všechny obíhaly kolem stejného gravitačního těžiště.

Diabolik
Diabolic
Diabolik
1
S. J. Kincaid
Lucie Schürerová
Sci-fi
2016 originál / 2017 překlad
376
Fragment
978-80-253-3373-0

Stvořená chránit. Předurčená ničit...
Vypadá jako člověk, ale není člověk. Je nemilosrdná, je neporazitelná, je oddaná. Jmenuje se Nemesis a je diabolik. Bytost, jejíž existence má jediný smysl: zabíjet či zemřít pro tu, jejíž život má ochraňovat: Sidonii – dceru galaktického senátora… Nemesis a Sidonie jsou spolu od malička a
jsou na sebe napojené jako sestry. Když se Sidoniin otec přidá na stranu rebelů a je Imperátorem žíznícím po moci prohlášen za kacíře, přichází odplata. Sidonie je povolána na galaktický dvůr jako rukojmí. Její přítomnost má zajistit senátorovu poslušnost a držet ho tak v šachu. Je jisté, že Sidonii hrozí smrt a proto existuje jen jediná možnost: Nemesis se musí stát Sidonií a odjet na dvůr místo ní. Nemesis, stroj na zabíjení bez emocí a schopnosti citu, se ocitá uprostřed politických intrik a úskoků. Musí hrát roli člověka, kterým ale není. Nesmí dát najevo, kým vlastně je. Jenže nepokoje v různých částech Impéria nepřestávají. Imperátor nemíní tolerovat neposlušnost a tak je čas zapojit do hry své rukojmí…

Odkazy: palmknihy

Na málo obydlené lodi působila shromáždění v heliosféře poněkud podivně. Nejvýše postavená osoba vždy stála uprostřed, u vikáře, a níže postavení následovali směrem od středu k okrajům.

Palmknihy v žánru Sci-fi

Databazeknih.cz: S. J. Kincaid - Narodila se v Alabamě, vyrůstala v Kalifornii a navštěvovala střední školu v New Hampshire, ale při životě vedle strašidelného hřbitova ve Skotsku si uvědomila, že chce být spisovatelem. Její debut, Insignia, vyšel v prodeji v červenci 2012. Druhá kniha v seriálu Vortex v červenci 2013. Poslední kniha v trilogii Insignia bude vydána na podzim roku 2014.

S.J. Kincaid původně chtěla být astronautem, ale nedostatek matematických schopností se místo toho stal zájmem o sci-fi. Její debutový román Insignia byl zařazen do soutěže o cenu Waterstones. Jeho pokračování, Vortex a Catalyst, obdržely hvězdné recenze od Kirkus Reviews a Booklist. Její další kniha The Diabolic vyšla na podzim roku 2016. Je chronicky neklidná a žije v Kalifornii, Alabamě, New Hampshire, Oregonu, Chicagu a ve Skotsku, aniž by se zdržovala na jednom místě.

Za recenzní e-knihu děkuji knihkupectví Palmknihy.