MŮJ ZÁPISNÍK

RECENZE KNIH

FILMOVÉ A SERIÁLOVÉ HODNOCENÍ

PEČENÍ A VAŘENÍ

13 května, 2016



Předem upozorňuji, že v této recenzi neuslyšíte pouze chválu. Takže pokud to nechcete slyšet / vidět, doporučuji dále nečíst :-) Jako první zkritizuji vyjímečně obálku. Obvykle obálky nějak hlouběji neřeším, často vycházejí z původních knih, občas se stane, že je česká obálka úplně jiná. V tomto případě jen můžu říct, že přední strana se mi líbí, ale ten hřbet, šedá barva je absolutně mimo mísu. Nejenže se barvou k té přední nehodí, ale v knihovničce moc nepasuje ani k prvnímu dílu. Toť vše ke kritice obalu, musela jsem to ze sebe vysypat :-). Ale teď už k samotné knize...

Na druhý díl této série jsem se hodně těšila. První kniha mě hodně nadchla, byla velice čtivá a poutavá a byla jsem z ní celkově potěšená. Z příběhu úplně dýchal žánr fantasy. Ale v tomto případě je už od prvních stránek patrné, že autorka nejede v úplně stejných kolejích. Jsou zde docela změny, které se mi bohužel nelíbily. Příběh se hodně větví, jednak je tu Kelsea, což by mělo být nejdůležitější, ale jsou tu i další odbočky s jinými postavami. Například velkou část zabírají 'výlety' na místo, které se nejdříve tváří jako minulost, kde se setkáváme s tajemnou Lily a sledujeme její život. Toto neustálé odskakování z děje Tearlingu 'ukradlo' snad půlku stránek z celé knihy. I když chápu, že to mělo svůj smysl, který se dovídáme až na konci, nic to nemění na tom, že během čtení mě to dost otravovalo. Navíc už se celkové škatulkování z fantasy trochu mění a nyní se tváří jako něco mezi fantasy a scifi.

Nemůžu však knize nepřiznat určitou čtivost. Stále je to pěkně napsané a popisované, nechybí napínavé pasáže. V tomto smyslu knihu hodnotím hodně kladně. Co zase body trochu sráží je některé výrazivo a slovní zásoba, kterou bych do tohoto žánru příliš neřadila.

Další z věcí, které mi tak úplně nepasovaly, byla samotná Kelsea. Od prvního dílu je zde hodně vidět pokrok v její osobě a celkovém vývoji. Už to není malá ustrašená holka, ale opravdu tvrdá ženská hrdinka. Nicméně to nic nemění na tom, že často jsem ji docela nenáviděla za její chování a názory. I když bylo pěkné sledovat ten pokrok, zároveň se z ní stávalo něco temného a nepříjemného.

Na to, kolik má kniha stran, se toho zase tak moc nestalo, díky všem těm skokům. Bylo fajn, že se některé věci osvětlily, sice nejvíce až na konci, takže jsem většinu knihy docela tápala, hodně jsem totiž ztrácela souvislosti a marně hledala nějakou logickou stránku věci. Bylo tam až příliš mnoho neznámých a vše tak zvláštně smíchané a zkomolené.

Pro mě ale rozhodně velký úpadek od prvního dílu a především obrovské zklamání. Takové utíkání od tématu a zbytečné natahování o ničem mě vůbec nebavilo. Často jsem se musela nutit do čtení. Hodně mě to mrzí, protože na knihu jsem se těšila poměrně dlouho, jenže autorka nebyla schopná se držet toho, co načala dříve, jakoby se snažila do děje natahat co nejvíce a obohatit to o další neznámé, ale v mých očích to tomu hodně uškodilo... Raději měla zůstat u čisté fantasy...


A napadlo ji, že se lidstvo vlastně ani trochu nezměnilo. Rostou vůbec lidé, mění se, jak ubíhají staletí, nebo je lidstvo jen jako přílivová vlna, s níž se osvícení šíří a zase ustupuje podle měnících se okolností?

Informace o knize

Název knihy:
Originální název:
Série:
Pořadí v sérii:
Autor:
Překlad:
Žánr:
Rok vydání:
Počet stran:
Nakladatelství:
ISBN:
Tažení do Tearlingu
The Invasion of the Tearling
Královna Tearlingu
2
Erika Johansen
Veronika Volhejnová
Fantasy s prvky sci-fi
2015 originál / 2016 překlad
512
Yoli
978-80-7549-022-3

Anotace Databazeknih.cz:
Kelseu Glynnovou, mladou královnu Tearlingu, čeká výzva, jaké dosud nečelila. Poté, co Kelsea zkřížila plány sousední země Mortmesne a její nebezpečné Rudé královny, je její vlastní země pustošena krvavou invazí. Zatímco je cizí armáda každým dnem blíž a blíž, Kelsea naváže díky magickému královskému safíru kontakt se ženou jménem Lily, která žila před mnoha lety – a jejíž osud je s Kelseou svázaný víc, než si umí představit.


I malé laskavosti mohou přinést velikou odměnu. Jen krátkozraký člověk si myslí, že to tak není.

Ukázka z knihy


Informace o autorce

foto: Goodreads

Databazeknih.cz: Erika Johansen - Erika Johansen vyrostla v San Franciscu. Chodila na Swarthmore College v Pensylvánii. Nakonec se stala právničkou, ale nikdy nepřestal psát. Její debut byl mezinárodním bestsellerem, Královna Tearlingu - první román pozoruhodné trilogie. Následovalo uznávané Tažení do Tearlingu a závěrečný díl Osudu Tearling bude zveřejněn koncem roku 2016. Erika nyní žije v Anglii.

Překladatel

foto: casopisxb1.cz (Volhejnová, Veronika)

XB-1: Veronika Volhejnová (*1962), v roce 1984 úspěšně dokončila studia na fakultě žurnalistiky Univerzity Karlovy. Jako novinářka začínala v Lidové demokracii, dále působila v Občanském (později Českém) deníku, Telegrafu a žurnalistickou dráhu zakončila v Dobrém večerníku. Překladu se věnuje od roku 1992 a žánroví čtenáři ji budou znát především díky překladu několika svazků z původní série Duna od Franka Herberta či z fantastiky pro mladší čtenáře, z níž jmenujme Letopisy Narnie od C. S. Lewise a Artemise Fowla od Eoina Colfera. Vedle toho přeložila nespočet povídek od klasiků, jako byli Isaac Asimov, A. C. Clarke, Henry Kuttner a mnozí další. Sama napsala publikaci Čeští spisovatelé a podílela se na vzniku knih 234 českých osobností a Osobnosti českých dějin. Má jednoho manžela, tři děti a dva kocoury. Ve vzácných chvilkách volna si ráda zajde do divadla nebo na koncert, pěstuje květiny, háčkuje a tvoří bižuterii… Celý rozhovor...




Pokud vás článek zaujal, můžete sdílet

Lucy Lillianne
V posledních letech jsem neskutečně podlehla knihám. Nejen jejich čtení, blogování o nich, ale i nakupování. Ráda si rozšiřuji knihovničku a velice mě mrzí, když vidím tolik knih, které nemohu mít. Přesto jsem ráda za každý kousek, který se mi dostane do rukou. Největší radost mi dělají žánry fantasy a sci-fi, v poslední době hodně ujíždím na apokalyptických a dystopických knihách a když si potřebuji odpočinout, často sáhnu po nějakém thrilleru nebo jiné napínavé četbě... Samozřejmě nepohrdnu ani lehčí četbou. Nejméně mě lákají romantické knihy, i když i tam občas dojde k nějaké výjimce. Doufám, že čtení mě bude bavit ještě dlouho, protože můj seznam je téměř nekonečný... :-)

2 komentáře:

  1. Zrovna dnes jsem si knihu půjčila z knihovny a nadšení bylo opravdu velké... teď po tvé recenzi... no pořád se těším, ale už ne, tak hodně moc, jen moc :)

    OdpovědětVymazat

Každý vzkaz pro mě znamená mnoho, často vykouzlí úsměv na tváři a rozhodně potěší. Děkuji každému, kdo pro mě ztratí pár vteřin života :-)




@lucylillianne