MŮJ ZÁPISNÍK

RECENZE KNIH

FILMOVÉ A SERIÁLOVÉ HODNOCENÍ

PEČENÍ A VAŘENÍ

04 září, 2018

Nenechte se zmást nadpisem, nebudu vám tu radit jak psát a o čem psát. Jde mi o to, že často narážím na problém, jak někteří ty články publikují. Šablona je od toho, aby se v ní všechno nastavilo, od typu písma, jeho barvy, velikosti a dalších parametrů, aby autor nemusel nic nastavovat při samotném psaní. Samozřejmě kromě používání podtržení, kurzívy a tučnosti písma...

Často díky těmto chybám vznikají naprosto nevzhledné články, kdy je každý kousek textu v jiné barvě, jiném stylu. Každý článek má jiné písmo, někdy je kurzívou, jindy normálně. Pak se setkávám i s tím, že autor zvýrazňuje nejrůznější slova a každý článek má ty barvy jiné. Uvědomte si prosím, že v konečném důsledku ten blog vypadá dost nevzhledně a přebarvěně (jasně, taky může jít jen o můj názor). Chce to mít ujednocený styl, ať to má nějakou fazónu... Pokud si to nepamatujete, napište si to třeba na lísteček, já mám takových hned několik :-P. Nadpisy by měli mít stejný styl a barvu, zvýrazňování textu taktéž... Mít v tom určité pravidlo...

Word jako malé zlo :-)

Ale zpět k té hlavní problematice. Spousta blogerů totiž své články píše ve wordu, což já chápu. Je tam korekce pravopisu, která nejednou zachrání kůži, dá-li se to tak říct. Samozřejmě je to na vás, klidně v tom pokračujte. Ale je důležité si pamatovat, abyste si daný text ve wordu jen napsali a úpravy si nechali na blogger. Když totiž celý obsah zkopírujete a vložíte ihned do bloggeru, nekopíruje se jen samotný text, ale i veškeré formátování. To znamená velikost písma, velikost mezer mezi řádky, barvy, styl písma (v editoru to obvykle bývá Times New Roman či podobné), atd.

Proto používám takový fígl. Text ve wordu zkopíruji, ale nejdříve ho vložím do poznámkového bloku, tam ho znovu zkopíruji (tím se zruší veškeré nastavení a dostanu z toho jen čistý text) a pak teprve vkládám do bloggeru. Tam už si následně upravím jednotlivé položky, jako třeba podtržení, odrážky, zvýraznění textu a podobně. A rozdíl je opravdu markantní...

Malá ukázka hovoří za vše

Vybrala jsem si krátký text, který jsem si zkopírovala. Nahoře vidíte, jak to vypadá, když jej přenesu z wordu (zůstane mi tam škaredý modrý nadpis, který se k barvě mého blogu nehodí) a níže zase když to překopíruji z poznámkového bloku. Text zůstane vzhledově podle nastavení šablony, jen si pak podtrhnu nadpis a udělám ho tučně...


Na závěr

Ještě pár bodíků, které se mi osvědčily a myslím, že je dobré, aby si každý zvolil svá vlastní pravidla, kterých se bude držet :-) :

  • Mít na blogu maximálně dva tři druhy písma, jedno na text, druhé na nadpisy, na citaci... Máte-li víc (především v rámci jednoho článku), může to působit chaoticky. 
  • Co se týče barev, asi bych nepřekračovala počet tří. Nepočítám do toho samozřejmě pozadí. Ale obvykle je dobré mít písmo na text, na nadpis, na nějaké zvýraznění a podobně. Určitě ale doporučuji si předem promyslet, na co jaká barva bude a držet se toho v každém textu a taky si předem promyslet, jaké barvy k sobě budou pasovat.
  • Veškeré nastavení týkající se textu je vždy lepší psát do šablony. Budete-li chtít do budoucna udělat velkou změnu vzhledu, pravděpodobně budete muset předělávat všechny články. A to si myslím, že je opravdu hodně práce. Pokud na anotaci používáte kurzívu, jsou i jiné cesty jak toho dosáhnout, například přes citát a podobně...
  • Z trošku jiného soudku - u dlouhých článků používejte zalomení, protože když čtenář prochází více články, to nekonečné rolování je ubíjející...

Možná vám to přijde příliš pracné nebo zbytečné, ale věřte, že dobrý vzhled je pro návštěvníky taky důležitý a zpravidla dělá první dojem... Snad jsem vám to dobře vysvětlila a chápete mé myšlenkové pochody. Doufám, že článkem nikoho nenaštvu, jde hlavně o můj názor. Máte-li dotaz, nebojte se zeptat ;-)


Pokud vás článek zaujal, můžete sdílet

Lucy Lillianne
V posledních letech jsem neskutečně podlehla knihám. Nejen jejich čtení, blogování o nich, ale i nakupování. Ráda si rozšiřuji knihovničku a velice mě mrzí, když vidím tolik knih, které nemohu mít. Přesto jsem ráda za každý kousek, který se mi dostane do rukou. Největší radost mi dělají žánry fantasy a sci-fi, v poslední době hodně ujíždím na apokalyptických a dystopických knihách a když si potřebuji odpočinout, často sáhnu po nějakém thrilleru nebo jiné napínavé četbě... Samozřejmě nepohrdnu ani lehčí četbou. Nejméně mě lákají romantické knihy, i když i tam občas dojde k nějaké výjimce. Doufám, že čtení mě bude bavit ještě dlouho, protože můj seznam je téměř nekonečný... :-)

0 komentář(ů) v diskuzi:

Okomentovat

Každý vzkaz pro mě znamená mnoho, často vykouzlí úsměv na tváři a rozhodně potěší. Děkuji každému, kdo pro mě ztratí pár vteřin života :-)




@lucylillianne