26 listopadu, 2018

Na první pohled lákadlo, opět zajížďka do minulosti. Do let, kdy řádil Jack Rozparovač a i samotná anotace na to přímo upozorňuje. Proto jsem se těšila, jak se do knihy pustím. A jak to dopadlo?

Napřed musím říct, že kniha je hodně jednoduchá, velmi čtivá a dobře napsaná. Autorka sepsala opravdu zajímavý příběh, ze kterého však vytvořila víceméně odpočinkovou četbu. Hned na začátku má malý úvod, kde sděluje fakta, která jsou známá z doby Jacka Rozparovače. Část z toho, například jména, jsou skutečná. Ale zbytek příběhu už je smyšlený a minulost a záhady okolo tohoto vraha si jen vypůjčila pro vlastní potřebu.

Zklamáním pro mě byla právě syrovost samotného příběhu. Jack tam víceméně vystupuje na pozadí a tvoří jen jakési kulisy. Hlavními postavami jsou Constance, kterou pomalu poznáváme, obyvatelku chudé části města a tak dále. Prostor, který je jí věnován spolu s její otravnou sestrou, je podle mě zbytečně velký. Druhou je Emily, která působí dost záhadně a zpočátku čtenář netuší, kam ji zařadit. Tyhle dvě se střídají ve svých pohledech a díky nim neustále přeskakujeme z místa na místo, abychom mohli mít přehled o tom nejdůležitějším. O tom, kdo je Emily budete mít představu až po pár stránkách, kdy vám dojde skutečnost. Tím se prozradí i záměr celého vyprávění.

Proč se tato série jmenuje Případy Constance Piper vás napadne spíše až daleko za druhou polovinou, kde se odhalí pravá povaha této hrdinky. Objeví sama sebe a zjistí o sobě pravdu. Díky tomu jsme získali takový příslib, že její schopnosti budou důležité i do budoucna. Nebudu prozrazovat detaily, ale nečekejte, že jde o nějakého detektiva v sukni, to opravdu ne. Víc ale neprozradím, abych nespoilerovala a nekazila překvapení.

Jako vždycky, jak to u těchto knih bývá, se mi líbilo historické pozadí. Popisy toho, jak tehdejší lidé žili. Na jedné straně boháči se svými způsoby, na druhé chudé obyvatelstvo, které nemělo ani peníze, aby mělo doma dost jídla a tepla. Popisy starých částí Londýna a mnoho dalšího, co tvoří tohle historické 'kouzlo'. Jak už jsem zmiňovala, kniha se četla velice dobře a vcelku rychle.  Po obsahové stránce to, podle mého, ale lehce pokulhává. Určitě jsem některé věci vůbec nečekala, především okolo samotné Constance. Občas mě třeba zarazily i některé dialogy. Nevím, zda to bylo způsobeno překladem nebo samotnou autorkou, ale do dané doby se mi moc nehodily.

Kniha byla příjemná, ne všechno se mi zamlouvalo a také asi nebyl využit úplný potenciál knihy nebo autorčina záměru. Samotná anotace je podle mě zavádějící, protože láká na něco, co není tak úplně v hlavní roli. Proto, když budete chtít knihu číst, určitě neočekávejte ty běžné příběhy, jako když čtete Sherlocka Holmese, protože tohle je z naprosto jiného soudku. Pro mě je v celkovém pohledu kniha slabší (uvnitř mě svádí boj všechna pro a proti), ale bude-li pokračování, tak druhým dílem určitě nepohrdnu...

Zpod jejího klobouku vykukují tmavé kudrliny, má vysoké lícní kosti a podle vzhledu pleti je dost mladá. Přesto působí sebejistě.

Šestá oběť
The Sixth Victim
Případy Constance Piperové
1
Dina Podzimková
Detektivka
2017 originál / 2018 překlad
400
XYZ
978-80-7597-191-3

V temných ulicích Whitechapelu se koncem 19. století neschovává jen bída, smrad, prostitutky a tolik vyhledávané potratářství… Kdo ve skutečnosti může za zmizení mladých dívek? Je to všechno práce nechvalně známého Jacka Rozparovače, který je s touto londýnskou čtvrtí neodmyslitelně spjat? Muž v dlouhém plášti a klobouku vraždí prostitutky, ale kdo má na svědomí vraždy, které nenesou jeho podpis? A je vůbec nějaká žena v bezpečí?

Odkazy: palmknihy

Taková je povaha lidstva. Je krutá a vypočítavá a surová, ale mezi vší tou tvrdostí a temným bezprávím musí vzklíčit semínko naděje.

E-knihu Šestá oběť koupíte v internetovém knihkupectví Palmknihy v žánru Anglo-americké detektivky