MŮJ ZÁPISNÍK

RECENZE KNIH

FILMOVÉ A SERIÁLOVÉ HODNOCENÍ

PEČENÍ A VAŘENÍ

07 listopadu, 2018


Po menší pauze jsem se vrátila k této sérii, abych zjistila, jak pokračuje netradiční život upíra Matthewa a čarodějnice Diany. Autorka si jako obvykle připravila nejedno překvapení, takže nudit jsem se rozhodně nemohla. A jak vlastně dopadl druhý díl?

V příběhu jsme se přesunuli do minulosti, jak už anotace napovídá, do doby královny Alžběty v šestnáctém století. I když jsem původně myslela, že využívání cestování v čase mě v tomto příběhu bavit nebude a že se akorát tak všechno zkomplikuje, mýlila jsem se jen napůl. Přesun tomu zřejmě pomohl, protože se kniha pro mě stala zajímavější. Bylo potřeba několik informací objasnit, aby bylo jasné, co, proč a jak vzniklo, byla tu i možnost vidět jednu etapu života upíra a sledovat jeho někdejší život. Ale především mě návrat do této minulosti velice bavil. Co mě však zarazilo, že se moc nepočítalo s nějakými paradoxy ohledně této cesty. A i když došlo k několika zásahům, v budoucnu se to moc neprojevilo. To mi přišlo zvláštní.

Mám ráda historické romány a když k tomu autorka využívá i nepřeberné množství skutečných postav a zasazuje je do příběhu, mohu jen jásat. V tomto případě jsme potkali Alžbětu, Rudolfa II. a spoustu dalších osobností, které známe z literatury či dějepisu. Deborah Harkness se opravdu povedlo využít těchto lidí a vymyslet neskutečný svět pletich, intrik, magie a zamotaných vztahů, že by to klidně vydalo na další knihu.

Trošku mě mrzí, že v této sérii se autorka přespříliš zaměřuje na vztah ústřední dvojice. Chápu, že je to důležité, zvlášť když se jejich pouto neustále vyvíjí, ať už jakýmkoli směrem. Ale první díl načal téma magie, tajemné knihy a nezvladatelných kouzel a tak ze začátku vypadala budoucnost příběhu naprosto odlišně. To všechno však šlo později bokem a většinu času zabraly vedlejší linie. Což prostě působí dost klišoidně. Zvlášť když jde o postavy, které se pohybují věkově spíše ke třicítce, je divné tedy sledovat děj, jakoby šlo o pubertální postavy. V této knize se velkého zvratu dočkáme spíše až v poslední třetině, kdy se konečně pohled zaměří na důležitější věci a čtenář má tak konečně možnost dozvědět se více o Knize života či o tom, jak funguje Dianina magie.

Velice se mi zamlouvaly postavy. Ať už členové Školy noci, kteří mě bavili a vydržela bych jejich eskapády mnohem déle, ale i historické postavy, další upíři a čarodějnice, kteří se dějem mihli. Krásně byly vykresleny jejich povahy, všechny tak rozdílné, že nepůsobily totožně, což často autorům tak nějak ujede. Ale i celá ta atmosféra minulosti. Vztahy mezi upíry, démony a čarodějkami byly v minulosti úplně jiné a díky tomu to působilo krásně fantazijně. Při druhé knize jsem měla pocit, že kdyby tato trilogie celou dobu probíhala v minulosti, vůbec by mi to nevadilo.

Kniha se četla výborně, jakmile jsem se do ní dostala a pochopila jsem, že to nejdůležitější bude zase až u konce, který byl mimochodem docela uspěchaný, tak jsem se mohla v klidu soustředit na ten zbytek. Bavilo mě to po celou dobu, autorka má rozhodně svůj osobitý styl, který je neskutečně čtivý. A až na pár výhrad, které bych měla ohledně míry času věnované vztahům, nemám snad co vytknout...
 

Stáli jsme tiše v ubývajícím odpoledním světle. Zemí pod mýma nohama se rozlila síla. Bohyně byla s námi.

Informace o knize

Název knihy:
Originální název:
Série:
Pořadí v sérii:
Autor:
Překlad:
Žánr:
Rok vydání:
Počet stran:
Nakladatelství: 
ISBN:
Stín noci
Shadow of Night
Čas čarodějnic
2
Deborah Harkness
Martina Neradová
Fantasy
2011 originál / 2013 překlad
536
Knižní klub
978-80-242-4163-0

Anotace Databazeknih.cz:
Pokračování Času čarodějnic, literární senzace roku 2011, a druhý díl z plánované trilogie zavádí Dianu a Matthewa do temných uliček alžbětinského Londýna, v nichž se to jen hemží špióny, lstmi a úskoky, kde pátrají po čarodějnici, která by Dianu naučila lépe ovládat její magické schopnosti, a hledají stopy vedoucí k tajemnému svazku č. 782. Do hry však znenadání vstupuje mysteriózní spolek starých Matthewových přátel známý jako Škola noci a Matthew a Diana se vydávají na podivnou cestu, která je zavede až k 1500 let starému upírskému tajemství…

Hudba začala naplňovat sál a dvořané se pomalu ztišili. Když zavládlo naprosté ticho, Matthew zvedl astroláb k nebesům a maškaráda začala.

Ukázka z knihy



Informace o autorce

foto: Deborah Harkness

Databazeknih.cz: Deborah Harkness je Američanka, ktorá vyrastala vo Philadelphii. Vyštudovala históriu a tituly si odniesla z univerzity v Kalifornii, Nortwesternskej univerzity a z Mount Holyoke College. Históriu dáva takmer do každej zo svojich kníh a začínala so žánrami z mytológie, alchýmie. Až neskôr zistila, že fantázia jej môže priniesť aj úspech a čítanosť.
 


Pokud vás článek zaujal, můžete sdílet

Lucy Lillianne
V posledních letech jsem neskutečně podlehla knihám. Nejen jejich čtení, blogování o nich, ale i nakupování. Ráda si rozšiřuji knihovničku a velice mě mrzí, když vidím tolik knih, které nemohu mít. Přesto jsem ráda za každý kousek, který se mi dostane do rukou. Největší radost mi dělají žánry fantasy a sci-fi, v poslední době hodně ujíždím na apokalyptických a dystopických knihách a když si potřebuji odpočinout, často sáhnu po nějakém thrilleru nebo jiné napínavé četbě... Samozřejmě nepohrdnu ani lehčí četbou. Nejméně mě lákají romantické knihy, i když i tam občas dojde k nějaké výjimce. Doufám, že čtení mě bude bavit ještě dlouho, protože můj seznam je téměř nekonečný... :-)

2 komentáře:

  1. Myslím, že by mě také překvapilo, že budoucnost by se moc nezměnila. Přece jen s tímto tématem už mám v knihách trochu zkušenosti, kde autor ukazoval, jak moc zásahy do minulosti změní budoucnost. Bohužel si nepamatuji název. :/
    Kniha ale jinak vypadá moc dobře a hlavně ta její obálka je naprosto skvělá. :3

    OdpovědětVymazat

Každý vzkaz pro mě znamená mnoho, často vykouzlí úsměv na tváři a rozhodně potěší. Děkuji každému, kdo pro mě ztratí pár vteřin života :-)




@lucylillianne