18 února, 2018

Hned, jakmile jsem zahlédla obálku této knihy a slovo retelling, bylo mi jasné, že ji budu chtít vyzkoušet. V poslední době se převyprávěné klasické pohádky docela ujaly a autoři díky tomu mají další nápady, co nám vlastně přinést na stříbrném podnosu.

V tomto případě se autorka rozhodla sepsat příběh inspirovaný ničím jiným než Kráskou a Zvířetem. Těch verzí této pohádky je opravdu hodně, já osobně mám ráda ty se zvířetem vypadajícím skoro jako velký vlk. Viděla jsem i několik filmů a hodně starý americký animák. Takže jsem byla potěšena, že i zde se mi to splní a zvíře není nějaký jiný divný tvor (například v československé filmové verzi je to orel nebo co)...

S velkým natěšením jsem se tedy pustila do čtení a můžu říct, že mě to opravdu bavilo. Otáčela jsem jednu stránku za druhou a hltala celé to dění. Očekávala jsem, co se stane, co si autorka přimyslí, co stvoří jinak... Musím se přiznat, že po písemné stránce autorka umí čtenáře zaujmout a bavit, protože se to celé četlo na výbornou, plynule a naprosto jednoduše.

Velkým mínusem knihy je to, že mnoha změn se tu nedočkáte. Nerada to dělám, ale musím prostě porovnávat. Když totiž slyším pojem retelling, neboli převyprávěná pohádka (či příběh), čekám tedy využití základu a obsah vystavěný na jiný způsob. Tak jako například mé oblíbené Měsíční kroniky. Kdo by taky čekal, že Popelka bude kyborg, Červená karkulka farmářka a tak podobně? Pokud jste totiž tuto sérii četli, měli jste v rukou něco naprosto nového a odlišného a přesto jste na pozadí dokázali najít ty skryté staré příběhy. V knize Na lovu dostanete naservírovaný příběh, který vám sice plyne, ale už od začátku tušíte, co se bude dít a proč, protože ho takhle už víceméně znáte. Tudíž nic překvapujícího. V podstatě dostanete původní Krásku a Zvíře s jen nepatrnými odlišnostmi. Alespoň mě to tak připadalo.

Většina příběhu je vystavěná na životě Krásky, na setkání se Zvířetem, kdy se z počátku oba nenávidí. Pak nastane klasický stockholmský syndrom, jak jinak, a pak konečně nějaký zvrat. Velká část je věnovaná i nekonečným myšlenkovým pochodům a zoufáním si nad životem. Mnohdy autorka využila i nějakých metafor a skrytých poselství, ale mám dojem, že výsledný efekt není takový, jak zamýšlela.

A co mě nejvíce zklamalo, tak konec knihy. Po celou dobu se totiž vyprávění docela vleče a neustále dostáváme nějaké detaily k dispozici, aby se to celé obohatilo. Největší čekání bylo kvůli smyslu kletby a jejímu zlomení. Pořád se něco děje, je to samá nenávist, přežití, spousta lovu a cvičení, a hledání sebe sama. A závěr je paradoxně uspěchaný a nedotažený. Najednou jste totiž hozeni do té části, kde čekáte, zda Kráska Zvíře zachrání nebo ne a vysvětlení toho všeho máte v podstatě na dvě stránky. Což mě opravdu zklamalo.

Takže abych to shrnula. Jsem spokojená se čtením, protože jsem se nemohla odpoutat a i přes nedostatky příběhu, kdy nedostanete mnoho tajemství, které byste chtěli luštit, nebo i přes to, že postavy nejsou bůhví jak skryté a tajemné, se mi kniha líbila. Bavilo mě ji číst, ale asi bych ocenila trochu více nápaditosti. A rozhodně lepší a propracovanější konec. Retelling si představuji trošku jinak, možná jsem ale moc náročná. Knihu rozhodně můžu doporučit těm, kteří na tyto příběhy prostě nedají dopustit nebo těm, kteří přímo vyhledávají jednoduché a oddechové čtení. A taky těm, kteří si rádi přečtou něco, co jim nepřijde až tak nové.

Přestal lovit, aby matce udělal radost, protože to byla nebezpečná práce, ale nikdy nepřestal milovat les.

Na lovu
Hunted
-
-
Zdeněk Uherčík
2017 originál /2018 překlad
328
CooBoo
978-80-7544-500-1

Když se Kráska vydá na lov Zvířete…
Kráska zná tajemný les lépe než kdokoli jiný. Cítí ho ve své krvi. I když vyrostla mezi šlechtici daleko od lesa, ví, že temný hvozd skrývá tajemství, která dokáže odhalit jen pravý lovec. Když její otec přijde o všechno jmění a Yeva se musí společně se sestrami odstěhovat pryč z města
, uleví se jí. Uprostřed divočiny se nemusí přetvařovat a usmívat se na bohaté dámy – nebo se vdát za bohatého šlechtice….
Ale ve chvíli, kdy v lesích zmizí při lovu její otec, nemá Yeva na vybranou – musí ho najít. A jediná cesta vede po stopách stvoření, které se otec snažil ulovit. Přes varování sester se vydává do lesa a stopuje Zvíře až do jeho království – zakletého údolí, zničeného zámku a světa plného stvoření, o kterých slyšela pouze v pohádkách. Do světa, který ji může zničit, nebo spasit.
Zbývá jen jedna otázka. Kdo přežije tento lov: Kráska, nebo Zvíře?

Vstala ještě dřív než služebnictvo, přiložila do ohně v obývacím pokoji a v kuchyni a postavila na čaj. Připomnělo jí to dobu, kdy s rodinou žili ve srubu.

Databazeknih.cz: Meagan Spooner během svého dospívání trávila čtením a psaním každou volnou chvilku dne a snila o životě jako archeoložka, mořská bioložka, astronautka. Vystudovala dramatiku na Hamilton College v New Yorku a poté strávila několik let v Austrálii. Cestovala se svou rodinou po celém světě. Navštívila např. Egypt, Jižní Afriku, Arktidu, Řecko, Antarktidu a Galapágy, což se poté zobrazilo v každém jejím příběhu.

V současné době žije a píše v severní Virginii, ale volání sirény - cestování je těžké odolat, a proto netuší, jak dlouho zde vydrží. Ve svém volném čase hraje na kytaru, hraje videohry, hraje si s kočkou a čte.

Za recenzní knihu děkuji knihkupectví Dobré knihy.