18 října, 2017

Poslední čarodějka - Zpívající město

Když mi byla kniha nabídnuta k recenzování, byla pro mě naprostou novinkou. Do té doby jsem si jí v připravovaných kouscích nevšimla. Sice poslední dobou ráda zkouším thrillery, ale tak nějak mi žádný příliš nesedí. Nevím, jestli jsou ty knihy tak slabé, nebo prostě mám jen tak vysoké nároky. Ale po přečtení anotace jsem nakonec kývla a knihu přijala. Obsah zněl zajímavě, takže jsem doufala, že to nebude katastrofa.

Příběh začíná životem Quincy deset let po útoku, kdy si hlavní hrdinka nepamatuje z incidentu absolutně nic. Na jednu stranu by ráda znala pravdu, ale na druhou je šťastná, že nemusí své minulosti otevřeně čelit. Momentálně se jí žije docela dobře a je spokojená.

Hlavní linie děje se střídá s kapitolami, které obsahují minulost, příjezd její a jejích přátel na chatu v lese, oslava kamarádčiných narozenin, drobné hádky, rozhovory a tak dále. Zpočátku jde o vzpomínky, na které si Quincy pamatuje, ale postupně se odkrývají i zapomenuté střípky.

V momentě, kdy se u ní objeví další dívka, která přežila masakr, se její život obrátí naruby. A tady se konečně něco děje. Dochází k mnoha zvratům a ne všechno je zrovna růžové. Život hlavní hrdinky se mění a ne vždycky je to něco, na co by mohla být hrdá. Ale každá změna má svůj smysl. Na řadu přichází autorčin um, na scéně se objevuje množství informací, které absolutně svádí na rozcestí a neustále tím oddaluje odhalení pachatele. V momentě, kdy jsem si myslela, že vím, kdo to udělal, jsem byla vyvedena z omylu a můj odhad byl opět špatně.

Vyprávění jako takové působí naprosto obyčejně a všedně. Nic, co by člověka vyvádělo z míry nebo příliš nadchlo. Byly momenty, kdy mě kniha štvala, například některé události, které vznikly, když byly Quincy a Sam spolu. Ale na druhou stranu nemůžu popřít, že mě velice bavilo sledovat pomalý postup, kdy docházelo k velkým změnám a hlavně všechno to pátrání po hlavním záporákovi. Kdo to je, jsem odhalila až asi dvacet stránek před koncem, nebo tak nějak.

Z počátku jsem tedy knihu brala jako každou další, jako průměrné čtení o tragickém osudu některých lidí. Ale nakonec mě o opaku přesvědčilo skvělé závěrečné vyprávění, napínavé poodhalování detailů a výborné řešení, kterým kniha skončila. Vrah byl odhalen až na konci, takže další výhoda oproti jiným knihám, kdy se to čtenář dozví třeba i v polovině knihy. V mých očích to sice není na plné hodnocení, ale kniha má ode mě krásné čtyři hvězdičky, které si rozhodně zaslouží. Velice mě bavila a překvapila.

Jonah je tím, kdo lhal, snažil se mě rozložit tím, že mě nazval Poslední dívkou.

Poslední dívka
Final Girls
-
-
Riley Sager
Jana Novotná
Thriller
2017 originál / 2017 překlad
408
Omega
978-80-7390-704-4

Před deseti lety jela studentka Quincy Carpenter na dovolenou s pěti přáteli a vrátila se sama, jediná přežila hororový masakr. Stala se členem „klubu“ FINAL GIRLS, který vymysleli novináři, a do takové skupiny lidí nechce nikdo patřit. Patří do něj třeba Lisa, který ztratila devět sester z vysokoškolského klubu po útoku teroristy, který zabíjel nožem; nebo Sam, která přežila útok maskovaného muže během noční směny v Nightlight Inn; a nyní i Quincy, která zakrvácená prchala lesem před násilníkem, který přepadl partu studentů v lesní chatě. Média touží po tom, udělat rozhovor se všemi najednou, a všechny tři dívky se snaží na prožité trauma zapomenout, a tím i jedna na druhou. V současnosti už je na tom Quincy celkem dobře, díky Xanaxu. Má obětavého snoubence Jeffa, populární blog o pečení, krásný byt, terapeutickou skupinu a policistu, který jí před lety zachránil život. Její mozek tragickou událost vymazal a minulost je pohřbena. Až do té doby, dokud není Lisa, první Final Girl, nalezena mrtvá ve své vaně s podřezaným zápěstím a dokud se na jejím prahu neobjeví Sam, druhá Final Girl. Proletí Quincynýn životem jako vichřice. Jako by se snažila o to oživit minulost. A Quincy přemýšlí o tom, proč. A když vyjdou na světlo nové informace o Lisině smrti, Quincin život se mění na závod s časem, snaží se zjistit pravdu o Sam, o tom, proč se vyhýbá policii i novinářům, a chtě nechtě si musí vzpomenout, co se před deseti lety v lese skutečně stalo.

Odkazy: omega

Potom mě to zasáhne. Tvrdě. Jsem jako hřebík, do kterého právě uhodilo kladivo - chvěji se a potápím se hlouběji do něčeho, z čeho není úniku.

Omega.cz: Riley Sager je pseudonym autora, který dříve publikoval pod jiným jménem. Pochází z Pennsylvánie a živí se jako spisovatel, redaktor a grafik. Nyní žije v Princetonu v New Jersey. Kromě psaní má rád čtení, filmy a pečení.
Její první román Poslední dívka vychází ve dvaceti zemích.

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Omega.