30 července, 2015

Knihy, e-knihy a audioknihy

čtvrtek, července 30, 2015 1 komentář
Poslední dobou zjišťuji, jak je ten svět okolo knih obrovský. S recenzemi pro nakladatelství nebo internetové obchody jsem začala před rokem. V době ještě předtím jsem moc knihy nečetla. Sem tam jsem si něco pořídila, ale většinu doby jsem pořád četla dokola knihy jako Harry Potter, Jeho temné esence, Odkaz dračích jezdců a podobně, které jsem měla doma už roky. A tak nějak mi to vystačilo. Ale pak jsem přišla s nápadem (a inspirací mi byla většina z vás) založit si blog. Měla jsem hodně stránek o filmech a tak, ale tak nějak jsem chtěla mít i svůj vykecávací koutek o všem možném. A jednou z věcí bylo podělit se o názory na knihy, které jsem četla.

A tak jsem postupně zjišťovala, kolik lidí čte, že to opravdu není zabité,  a že knihomolů jsou mraky. Časem jsem hledala informace o spolupracích, abych si rozšířila obzory :-) Díky tomu konečně přišla řada i na moji čtečku a konečně našla pořádné uplatnění. Jednou z věcí, co mi na čtečce vadí, že člověk zaplatí peníze za knihu, na kterou si nemůže sáhnout. Ale díky tomu, že e-knihy dostávám na recenze, tak mě to nebolí a mám velkou radost, že můžu čtečku používat. Protože se stala takovým mým miláčkem :-P Mimo to si totiž raději koupím knihu papírovou a víc si ji užiju. V tom případě samozřejmě nákup směřuji na to, co mě opravdu zajímá. Zbytečně neutrácím za každou novinku, která se na trhu objeví.

A tak se stalo, že papírové a elektronické knihy si u mě našly místo. Polovina knihy a polovina e-knihy. Když si vzpomenu, jak jsem ze začátku byla absolutní odpůrce čteček, tvrdila jsem, že kniha je kniha, nač utrácet za e-knihu. Ale v momentě, kdy brácha navrhl koupit čtečku pro taťku na vánoce a já si to vyzkoušela, moje názory se absolutně otočily :-D Jak snadné někoho přesvědčit o opaku :-)

Čtečku mám už asi tři roky, možná čtyři. A nikdy bych nečekala, jak se trh změní, a že bude takový zájem o elektronické knihy. Ale každý člověk samozřejmě upřednostní něco jiného. Bylo to jako dostat mezi oči, protože se to rozrostlo úplně nehorázně rychle. A teď, jak pomalu zjišťuji, se mezi to začínají cpát i audioknihy. Je jich čím dál víc a na facebooku je to jedna reklama na novinky vedle druhé. Já sama jsem si nedávno zkoušela pár ukázek z takových knih pustit. Ale nějak mě to příliš neoslovilo. Ti, kteří knihy předčítají, mě svým hlasem nedokáží polapit a kniha mě tím pádem příliš nezajímá. Navíc si nejsem jistá, kolik bych si z takového čteného příběhu odnesla.

A tak, jak jsem odsuzovala kdysi elektronické knihy, mám teď spíše negativní pohled na audioknihy. Třeba se můj názor někdy změní, ale momentálně pro to nemám to správné nadšení... Nehledě i na ten faktor, že audiokniha stojí snad i více než elektronická kniha.

Takže pro mě je na prvním místě klasická kniha a pak elektronická a audioknihy jsou absolutně mimo mě. A jak jste na tom vy? Co upřednostňujete? Co jste už vyzkoušeli?