30 července, 2017

Blackout • Marc Elsberg

neděle, července 30, 2017 4 komentáře
Poslední čarodějka - Zpívající město

Podle anotace je jasné, o čem bude příběh pojednávat. Jde o jeden z mnoha katastrofických scénářů, kdy na naší planetě přestane fungovat nějaká velice důležitá součást našich životů. V tomto případě elektřina. Už od počátku se tato problematika řeší z několika úhlů pohledu a musím se přiznat, že to mi přišlo hodně na obtíž. Zvlášť z počátku, kdy to všechno bylo dost zmatečné, jelikož každý tento pohled není pojmenovaný podle osoby, ale podle místa, kde se odehrává. Tím pádem vzniká spousta pasáží, kdy se člověk snaží urputně zorientovat, protože neustále skáče z místa na místo.

Co se týče samotného obsahu knihy, jde o netypické vyprávění, protože se z větší části zabývá problémy, které vznikly na vysokých postech, tedy ve vládě a jednotlivých úřadech, kterých se to týkalo nejvíce. Co se děje s obyvatelstvem autor několikrát zmiňuje, ale tentokrát nejsme ve středu dění běžných lidí, jak to obvykle bývá, kdy celou zemi zachraňuje parta puberťáků. Vše se odehrává v kancelářích za zavřenými dveřmi, kde se projednávají problémy, důsledky a způsoby řešení. V tomto ohledu jsem byla spokojená, i když jedna z postav přece jen byla civilista, na kterém to stojí. Trošku klišoidní, ale budiž, to přeskočme. Máme tu tedy knihu, která reálně pojednává o tom, co se stane, když jsou lidé bez elektřiny, ale z pohledu lidí, kteří ten problém musí vyřešit a ne z pohledu bezmocných občanů, kteří se snaží přežít. Alespoň nějaká změna. Čekala bych však, že by šel autor víc do hloubky a vše více rozebíral.

Kniha svým specifickým způsobem přibližuje danou katastrofu a do detailů objasňuje, jak je elektřina důležitá a na co všechno je ji potřeba. Padaly takové problematiky, které člověka běžně ani nenapadnou. A v tomto ohledu se mi to líbilo, ta reálnost a bezmocnost. Kdyby se něco takového ve skutečnosti stalo, nebyla by to procházka růžovým sadem... Člověk si totiž běžně tyto věci neuvědomuje a automaticky je bere za samozřejmost. Přitom už bez některých věcí nedokáže ani sám přežít a spoléhá se na ostatní.

Přestože je kniha označována jako thriller, nečekejte žádné napětí nebo zvraty. Co vás nejvíc bude zajímat, tak to, co se vlastně stalo a jak se to stalo. To se dozvíte celkem brzy. A pak samozřejmě je důležitý závěr, abyste věděli, jak to vlastně dopadne. Když pominu překlepy, kterých nebylo málo a časté přeskakování mezi jednotlivými místy a postavami, byl celkový příběh dobrý a bavil mne. Nicméně se nedokážu zbavit dojmu, že tomu něco chybělo a že některé věci mohl autor ještě změnit, vynechat nebo vylepšit. Víc zapůsobit na čtenáře. Jakoby občas nevěděl, jestli se ve vyprávění věnovat tomu s čím začal nebo i obyčejným lidem.

Ostatní přítomní novináři nepůsobili o nic méně zmateně. Místnost vyplňovala směs otázek a dohadů.

Blackout - Zítra bude pozdě
Blackout: Morgen ist es zu spät
-
-
Diana Gabaldon
Matouš Hájek
Thriller
2012 originál / 2017 překlad
336
Omega
978-80-7390-188-2

Jednoho chladného únorového dne zhasnou světla v Itálii. A nejen tady. Chvíli nato ve Švédsku, pak v Německu, Francii, Rakousku, Belgii a Holandsku. Všude v Evropě se hroutí elektrická síť, přestanou fungovat výtahy, metra uváznou v tunelech...
Italský bývalý hacker a programátor Piero Manzano věří, že ví, kdo je za to zodpovědný, a tak se to snaží sdělit odpovědným orgánům. Ale nikdo mu nevěří. Až francouzský komisař Europolu François Bollard je ochoten ho poslouchat.
Ale když mladá a atraktivní novinářka Lauren Shannon objeví, že z Pierova počítače byly odeslány podezřelé emaily, začne klást nepříjemné otázky, a Bollard jej začne podezřívat. Manzano má proti sobě mazaného a neviditelného soupeře a je z něj lovná zvěř.
Mezitím se situace v ulicích stává stále více dramatičtější. Zdá se, že v Evropě nic nefunguje. Několik evropských jaderných elektráren je v kritickém stavu a ohrožují životy milionů lidí. Závod s časem začíná. Závod, který lze jen stěží vyhrát.

Odkazy: omega

Uslyšel tiché vzlykání své dcery, viděl, jak se jí roztřásla ramínka. Tenhle pláč u ní nepoznával.

Informace o autorovi

Omega.cz: Marc Elsberg se narodil v roce 1967 ve Vídni. Pracoval jako poradce pro strategie a kreativní ředitel pro inzerci ve Vídni a Hamburku. Psal i fejetony do rakouského deníku Der Standard. V současné době žije a pracuje ve Vídni. Se svými mezinárodními bestsellery Blackout, ZEROHELIX se zařadil mezi evropské mistry žánru thrilleru.

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Omega.