17 dubna, 2015

Past

Past je třetím a posledním dílem série. Gen, Sisy a ostatní opět utíkají. Snaží se konečně najít místo, kde by byli v bezpečí. Dostávají se však na velmi nebezpečné místo. Vše se začíná opět komplikovat. Něco nového jsem se dozvěděla, ale přesto záhad zůstává stále dost. Takže zpočátku žádné rozuzlení příběhu rozhodně nebylo. Spíš jsem si připadala zmateně a ztraceně.

No musím přiznat, že knih s upíry jsem četla už několik. Ale žádná z nich nebyla místy tak nechutně popsaná :-D V této sérii se to týká především asi nejvíce první knihy a konce této. Pokud vás už nebaví 'vegetariánské' upíři verze jako v Twilightu nebo v Temné hrdince, protože popravdě, tam to byli úplní beránci, tak si přečtěte knihy Andrew Fukudy :-D

Co mě nejvíc zaráží je, že autor si vymyslel spoustu detailů ohledně soumračníků, jak jim říká, ale místy to bylo dost zmatené až se mi zdálo, že to nedává smysl. Něco si vymyslel, ale jakoby později na to zapomněl. Takže v některých pasážích to působí jako chyby nebo nedomyšlené detaily a nesouvislosti.

Děj v této knize je hodně napínavý a gradující. Chvílemi jsem ani nedýchala. Najednou se toho dělo až příliš. Tento poslední díl je asi příběhem i zmíněným napětím nejbohatší. Oproti prvním dvěma to působí lepším dojmem. Navíc na efektu přidává i to, že se popisy střídají z různých pohledů, hlavní slovo má Gen a občas vstoupí Sisy nebo Záře. Díky tomu to působí víc uceleně a doplněně. Navíc se i spousta věcí ujasňuje z jejich dětství a zapadá na své místo.

Závěr mě překvapil asi z poloviny. Postupně jsem část začala tušit už jak se blížil konec. Ten byl docela depresivní. Ale i tak to bylo hodně zajímavé. Když se na to zpětně podívám, dává to tak i docela smysl, je to logické a především dvojsmyslné. Sice jsem čekala trošku jiný závěr, ale tahle verze se mi moc líbí. S jistotou tedy můžu říct, že Past je rozhodně nejlepší kniha ze série. Sice tam jsou menší mezery, takže pět hvězdiček nedám, ale to vůbec nevadí. Rozhodně můžu s čistým svědomím knihu doporučit.

Bylo zajímavé, že soumračníci měli palác a velkou metropoli, divadlo a další věci. Chovali se jako civilizace, ale jakmile ucítili maso, měnili se ve zvěř beze smyslů. Ale pokud jsem to pochopila správně, bylo to díky tomu experimentu...
Nebo to, když se Gen vrací z Misie zpátky do metropole za Epapem. Ta cesta byla tak strašně krátká oproti tomu, když utíkali opačným směrem...
Proč mám dojem, že v první nebo druhé knize, když je pronásledovali soumračníci, odolávali slunci déle? V poušti? A pak v poslední knize, když je sledovali z paláce, vylezlo slunce a puf, bylo po všem? :-D
Je to v podstatě jako s lidstvem. Taky vybíjíme všechno živé na planetě, až zbudeme my sami a časem nás někdo nahradí. A taky vědci dělají experimenty, které by asi dělat neměli. Možná bych to chápala právě takto, ten dvojsmysl.

Překlad
Překladatel:
Past
The Trap
Hon
3
Andrew Fukuda
Jakub Kalina
Fantasy, sci-fi
2013 originál / 2015 překlad
352
Fragment
Jakub Kalina
978-80-253-2054-9

Anotace Fragment.cz:
Jak zůstat na živu ve světě, kde jsou lidé považováni za pochoutku a všichni touží po jejich krvi?
Gen, Sisy, David a Epap společně se zbylými dívkami z Misie ujíždějí vlakem neznámo kam. Bojují o holý život a snaží se zachránit jeden druhého a současně svoji jedinou naději: lék. Vědí, že šance na uzdravení jejich blízkých a na lepší svět pro všechny existuje. Stačí jen dostat se k cíli a nevběhnout do pasti.
Osud Genovi chystá i další překvapení – znovu se setkává se Září, jeho první láskou a současně tím nejnebezpečnějším protivníkem…

Odkazy: fragment

Informace o autorovi

Databazeknih.cz: Andrew Fukuda. Narodil se v Manhattnu a byl vychován v Hong Kongu. Poté co získal bakalářský titul z historie na Cornellově univerzitě, Fukada začal pracovat v Manhattonském "čínském městečku" spolu s dalšími imigranty. Tato zkušenost vedla k napsání Crossing, jeho debutu který byl vybrán ALA Booklist jako Top 10 First Novel a Top 10 Crime Novel v roce 2010. Jeho druhá kniha Hon, první kniha v nové sérii, byla koupena St. Martin's Press a vydaná v květnu 2012. Předtím než se Fukada stal autorem na plný úvazek, byl sedm let prokurátorem. Momentálně se svojí rodinou žije na Long Islandu.

Za recenzní knihu děkuji nakladatelství Fragment.